vrijdag 27 april 2012

Steve Jobs mailde: “No interest.”

Deze column werd vandaag gepubliceerd op RTLNieuws365
 de iPad-applicatie van RTL Nieuws.

“We zaten te wachten op goedkeuring van de App Store, maar die kwam maar niet,” concludeerde de eerste van vijf deelnemers aan de Startup Rally. “Dus mailde ik Steve Jobs, en ik kreeg nog antwoord ook! Steve had twee woorden voor me.” Hij liet een theatrale pauze vallen. “No interest.”

Kerel, dacht ik, ga anders je eigen graf delven. Dit is The Next Web Conference, ja? Die over de toekomst van internet gaat? De toékomst! Ga toch weg met je Steve Jobs. Die is dood.

Er klonk een zwak applaus. De teleurstelling was echter van korte duur: daar sprong de tweede entrepreneur het podium op, in een knalgele skibroek. Deze gast ging de boel wel even naar een hoger niveau tillen.

Hij heette Timan Rebel en in 2002 had hij Sugababes.nl opgericht, dat hij vier jaar later aan ‘the Telegraph Media Group’ had verkocht. Geen zweem van arrogantie; het was nou eenmaal zo. Hij lanceerde Snowciety, een ‘sociale wintersport’-app (dure term voor iets heel simpels: zet ’m aan voordat je de piste afroetsjt, en ontdek daarna hoe snel, hoe hoog en hoe ver je ging).

Ik dacht: so what? Dat kan Runkeeper ook!

Nog geen minuut later zei Rebel exact hetzelfde. Maar, zo verhelderde hij, bij Runkeeper kennen ze geen skigebieden, waardoor je skispoor op het schermpje in een nietzeggende witte vlakte verdwijnt. Snowciety doet ’t beter. O, en als je in de lift zit, dan snapt Snowciety dat, en houdt-ie zelf ook even een winterslaapje, want anders gaat je gemiddelde snelheid drastisch naar omlaag.

Vond ik knap voor zo’n app.

Runkeeper kent ook geen sociale component. Onvoorstelbaar in 2012, maar goed. Met Snowciety voeg je, hup, je Facebook-vrienden toe (van wie een deel zich idealiter ook op ski’s of board bevindt), en met hen deel je je route, je gedachten, en wat dies meer zij.

Ik vond ’t allemaal aardig klinken, tot een jurylid – de CTO van Amazon, geloof ik – de hamvraag stelde: “What does your business model look like?” Dat is de zakelijke variant van: “Hoe ga je daar geld aan verdienen?” (Op z’n Brabants: “Da’ houde toch gene zak oan over!”)

Ze zijn nu nog met z’n tweeën, Timan Rebel en Ronald Treur (ook al zo’n literaire naam), maar als ze nou de juiste knappe koppen aannemen – commerciële koppen, weet je wel, die vette deals sluiten met reisbureaus en snowboardmerken en MTV en zo – dan kan Snowciety zomaar the next big thing zijn.

Tot zover mijn analyse (die wellicht correct is, want Snowciety won de Rally).

Na Rebel volgden (in willekeurige volgorde): een ondernemer die van zijn iPhone een ‘social competition platform’ had gemaakt, een ondernemer die van zijn iPhone een Wii-controller had gemaakt, en een ondernemer van wie ik niet meer weet wat hij deed, want zijn slideshow-afstandsbediening liet het afweten tijdens zijn pitch.

Hád-ie van zijn iPhone maar een slideshow-afstandsbediening gemaakt.

@EmilyGordts

Geen opmerkingen:

Een reactie posten