Deze column werd eerder gepubliceerd op RTLNieuws 365,
de iPad-applicatie van RTL Nieuws.
Toen ik gisteravond de reclame voor Dettol No Touch voorbij zag komen op tv, en riep dat ik nóg zo’n automatische zeepdispenser wilde – voor in de badkamer – had mijn man slechts één antwoord: “Rockefeller.”
Ergerlijk wezen, die man van mij. Hij heeft veel te vaak gelijk. Niet dat het in dit geval uitmaakte: Rockefeller of niet, ik ben fan van de No Touch. ’t Is snel, ‘t is hygiënisch, en ‘t zorgt ervoor dat ik nét iets vaker m’n handen was.
Het verhaal gaat – en misschien is het een mythe, weet ik veel – dat John D. Rockefeller eind 19e eeuw zijn olielampjes weggaf. Gratis en voor niets. Wat waren de New Yorkers blij. Wat een fijne lampjes, wat een fijne man! Tot het lampje doofde. Olie op. En wie verkocht die essentiële olie? Gewiekst zakenman Rockefeller. And this time, you’ll pay!
Waanzinnig, die marketingtruc. Zo simpel doch zo doeltreffend! En nog steeds actueel: printers zijn goedkoop, de cartridges allerminst. Nespresso: idem. En Dettol dus.
De Dettol No Touch kócht ik niet eens. De marketingboys van Dettol zijn ware Rockefeller-adepten: ze maakten een deal met albert.nl, en een paar maanden geleden kreeg je die zeepdispenser gratis bij de boodschappen. Winkelwaarde: €13,49. De batterijen zaten er al in. Ja, wat doe je dan? Niet weggooien, ben je gek. Gebruiken. Waarom zou je dat niét doen?
Ik ben inmiddels een paar navullingen verder. Per stuk kosten ze €3,49 – dubbel zoveel als de handzeeppompjes van Palmolive die ik eerder had. Goedkopere alternatieven passen er (nog) niet in.
Ik ben het haasje, en ik gun het ze. Voor zulk vernuft kan je eigenlijk alleen maar ontzag hebben. Daarom ga ik nú een tweede No Touch kopen. Niemand houdt me tegen.
Waardeloos ding, staat op aanrecht, als je er ook maar iets onder zet gaat hij zeep geven, b.v. als ik sla maak of brood er onder schuif, overal komt zeep op. Dit gebeurt bij ons wekelijks wel eens.
BeantwoordenVerwijderen