Deze column werd vandaag gepubliceerd op RTLNieuws365,
de iPad-applicatie van RTL Nieuws.
Ik probeer mezelf aan te leren om een
stoplicht niet als irritant te ervaren. Als ik rustig genoeg ben, ga ik
rondkijken. Ik observeer waar ik op dat toevallige moment ben beland, en verder
niets.
Soms geniet ik. Soms huiver ik. En altijd ben
ik blij als het licht op groen springt en ik naar huis kan; mijn huis, met mijn man en ons kind.
(Meestal lukt het rondkijken trouwens niet. Ik ben zelden rustig genoeg.)
Enfin.
Gisterochtend fietste ik vanuit de stad naar
het Vondelpark, en op het kruispunt tegenover het Marriott Hotel sprong het
licht op rood. Ik remde. Ik stopte, keek om me heen, en rechts van me zag ik
een gigantisch billboard met een literpak melk erop.
“Binnenmelk,” las ik. “Melk van koeien die
altijd binnen staan. Buitengewoon lekker!”
Ik fronste. Hier klopte iets niet. Binnenmelk?
Melk van koeien die altijd binnen
staan?
De man op de fiets voor me stond ook te
kijken, en misschien de persoon achter me ook. Een mooi gezicht moeten we zijn
geweest.
Voor het eerst sprong het licht te snel op
groen. Ik wierp nog een blik op de URL – Binnenmelk.nl – en weg was ik.
Reclame heeft nooit veel invloed op me, zeg ik
altijd. En toch: meteen toen ik thuis was (en ik was al bijna te laat voor de
crèche), wipte ik achter m’n computer om “binnenmelk.nl” in de Google Chrome
zoekbalk te tikken.
Weer
datzelfde literpak, met diezelfde tekst. En: “Buitengewoon lekker. Door
melkkoeien altijd binnen te houden, kunnen wij een uitstekende constante smaak
garanderen.” Geen enkele spelfout! Net echt! “Buitengewoon goedkoop. Alle
koeien op stal krijgen hetzelfde voer en leveren meer melk per koe. Dat scheelt
werk voor de boer. En dat ziet u terug in de prijs.” Het klinkt gewoon goéd!
“Buitengewoon fijn. De koeien lopen los in de stal. En zijn beschut tegen weer
en wind. Voor de koeien wel zo fijn.”
Voor de koeien wel zo fijn! Gewéldig. Wat een
fantastische advertentie voor biologische melk, van koeien die altijd buiten
staan! Welke geniale Don Draper zat hier achter? De domeinnaam was geregistreerd door een
bedrijf uit Sittard, maar verder kwam ik online niets te weten.
Ik ging mensen bellen, marketingmensen die het
zouden moeten weten, maar het niet bleken te weten. En tien minuten later, om
17:37, las ik op
NieuweOogst.nl dat 51North, een communicatiebureau uit Sittard (dat zowel een Facebook-profiel als een website heeft met een andere naam in de
URL: North51), de ‘mysterieuze campagne’ had gelanceerd die 'melk van
opgestalde koeien lijkt te promoten'.
Het was laat; ik trok mijn jas en ging naar de
crèche. Het leven ging door.
’s Avonds vertelde ik aan mijn man over de
viral.
“Wie zit hier nou achter?” vroeg ik.
Wakker Dier ontkent alle betrokkenheid. Bijzonder
dom van Wakker Dier, maar goed. Greenpeace? Onderwerp te nietig. Partij van de
Dieren? Hebben niet de balls voor een viral.
Hoeft niet per se non-profit te zijn,
mijmerden we. Campina? Friesche Vlag? Ze zouden koningen zijn. Koningen!
En dan zeg ik,
dat ik niet gevoelig ben voor
reclame! Nou: écht wel dus. Al komt Binnenmelk bij mij de koelkast niet in.
Koeien horen in de wei! Doe es normaal, man!
(Boodschap aan 51North: actie geslaagd.)
En, is er al meer over bekend? Heel grappig vind ik dit. Zal wel van Campina zijn of zo zeker?
BeantwoordenVerwijderenDe World Society for the Protection of Animals bedacht Binnenmelk! Nooit van deze WSPA gehoord, maar nu wel. Hulde dus... http://bit.ly/Lo7uC2
BeantwoordenVerwijderen