donderdag 17 mei 2012

Binnenmelk. Voor de koeien wel zo fijn.

Deze column werd vandaag gepubliceerd op RTLNieuws365
de iPad-applicatie van RTL Nieuws.

Ik probeer mezelf aan te leren om een stoplicht niet als irritant te ervaren. Als ik rustig genoeg ben, ga ik rondkijken. Ik observeer waar ik op dat toevallige moment ben beland, en verder niets.

Soms geniet ik. Soms huiver ik. En altijd ben ik blij als het licht op groen springt en ik naar huis kan; mijn huis, met mijn man en ons kind. (Meestal lukt het rondkijken trouwens niet. Ik ben zelden rustig genoeg.)

Enfin. 

Gisterochtend fietste ik vanuit de stad naar het Vondelpark, en op het kruispunt tegenover het Marriott Hotel sprong het licht op rood. Ik remde. Ik stopte, keek om me heen, en rechts van me zag ik een gigantisch billboard met een literpak melk erop. 

“Binnenmelk,” las ik. “Melk van koeien die altijd binnen staan. Buitengewoon lekker!”

Ik fronste. Hier klopte iets niet. Binnenmelk? Melk van koeien die altijd binnen staan?

Ik las de tekst nog eens. Ja, toch echt, binnenmelk. Binnenmelk.nl.

De man op de fiets voor me stond ook te kijken, en misschien de persoon achter me ook. Een mooi gezicht moeten we zijn geweest.

Voor het eerst sprong het licht te snel op groen. Ik wierp nog een blik op de URL – Binnenmelk.nl – en weg was ik.

Reclame heeft nooit veel invloed op me, zeg ik altijd. En toch: meteen toen ik thuis was (en ik was al bijna te laat voor de crèche), wipte ik achter m’n computer om “binnenmelk.nl” in de Google Chrome zoekbalk te tikken.

Weer datzelfde literpak, met diezelfde tekst. En: “Buitengewoon lekker. Door melkkoeien altijd binnen te houden, kunnen wij een uitstekende constante smaak garanderen.” Geen enkele spelfout! Net echt! “Buitengewoon goedkoop. Alle koeien op stal krijgen hetzelfde voer en leveren meer melk per koe. Dat scheelt werk voor de boer. En dat ziet u terug in de prijs.” Het klinkt gewoon goéd! “Buitengewoon fijn. De koeien lopen los in de stal. En zijn beschut tegen weer en wind. Voor de koeien wel zo fijn.”

Voor de koeien wel zo fijn! Gewéldig. Wat een fantastische advertentie voor biologische melk, van koeien die altijd buiten staan! Welke geniale Don Draper zat hier achter? De domeinnaam was geregistreerd door een bedrijf uit Sittard, maar verder kwam ik online niets te weten.

Ik ging mensen bellen, marketingmensen die het zouden moeten weten, maar het niet bleken te weten. En tien minuten later, om 17:37, las ik op NieuweOogst.nl dat 51North, een communicatiebureau uit Sittard (dat zowel een Facebook-profiel als een website heeft met een andere naam in de URL: North51), de ‘mysterieuze campagne’ had gelanceerd die 'melk van opgestalde koeien lijkt te promoten'.

Het was laat; ik trok mijn jas en ging naar de crèche. Het leven ging door.

’s Avonds vertelde ik aan mijn man over de viral.

“Wie zit hier nou achter?” vroeg ik.

Wakker Dier ontkent alle betrokkenheid. Bijzonder dom van Wakker Dier, maar goed. Greenpeace? Onderwerp te nietig. Partij van de Dieren? Hebben niet de balls voor een viral.

Hoeft niet per se non-profit te zijn, mijmerden we. Campina? Friesche Vlag? Ze zouden koningen zijn. Koningen!

En dan zeg ik, dat ik niet gevoelig ben voor reclame! Nou: écht wel dus. Al komt Binnenmelk bij mij de koelkast niet in. Koeien horen in de wei! Doe es normaal, man!

(Boodschap aan 51North: actie geslaagd.)

2 opmerkingen:

  1. En, is er al meer over bekend? Heel grappig vind ik dit. Zal wel van Campina zijn of zo zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De World Society for the Protection of Animals bedacht Binnenmelk! Nooit van deze WSPA gehoord, maar nu wel. Hulde dus... http://bit.ly/Lo7uC2

    BeantwoordenVerwijderen