donderdag 19 mei 2011

Jamie's grootste fan

Eigenlijk wilde ik dit stukje als volgt beginnen:

‘Waar was u op 18 mei 2011 om 16u45? Nou? Waar wás u? Ik weet het wel hoor, waar ik was. Ik was erbij. Bij de lancering van Jamie Magazine, inderdaad ja! Wat dat is? De Nederlandse variant van, eh, Jamie Magazine. Jamie as in Jamie Oliver, the naked chef. Spectaculair was het. Spec-ta-cu-lair.’

Ik zie er toch maar van af. Niet dat ik deze mijlpaal miste – integendeel, ik ben Jamie’s grootste fan, ik arriveerde keurig op tijd.

Alleen, zo spectaculair was het niet.

Er waren wel spectaculair veel mensen. Renske van nrc.next bijvoorbeeld, en meer mensen die we niet kenden. We lurkten aan onze Campari-cocktail, en we wachtten. (Niet op Jamie, die zou niet komen opdagen.)

Om kwart voor vijf heette een stem ons van harte welkom. We keken op en zagen een geblondeerd vrouwtje in een ongetwijfeld heel trendy zak met franjes.

‘O, zij,’ fluisterde vriendinnetje J.

‘Wie, zij?’ fluisterde ik terug.

‘Victoria Nogwat. Heel bekend.’

En ook heel saai. Terwijl Victoria Nogwat over content zeurde – waarom heeft iedereen het tegenwoordig over content? – ging ik haar googelen. Ze heette Koblenko, was van oorsprong Oekraïens en, o, beroemd geworden dankzij 59 afleveringen van Goede Tijden, Slechte Tijden. Prompt vergaf ik mezelf m’n gebrek aan kennis.

Inmiddels had de hyperactieve hoofdredactrice van Jamie Magazine de microfoon gekaapt; Victoria Koblenko stond erbij en keek er beteuterd naar. Haar beige hakken wiebelden op de grijze gietvloer. Nog even en ze trok ze uit om er iets constructievers mee te doen.

Net op tijd werd mevrouw Martens van een gruwelijk einde gered, en wel door de held van de middag: op het grote scherm verscheen Jamie om te vertellen hoe ‘exci’ed’ hij wel niet was en hoeveel hij wel niet van ons hield.

Dat was lief van hem. Hij is trouwens ook heel lief met zijn kindertjes (hij en Jools hebben er verdorie vier gebakken: Poppy, Daisy, Petal en Buddy).

Na dit hoogtepunt werden we allemaal op het gloednieuwe tijdschrift getrakteerd. En wat voor tijdschrift! De energie die in de lancering ontbrak, doet het blad juist zinderen. Foto’s, recepten, verhalen – kortom, kopen! Kopen, en koken. Mmm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten